Sunday, February 19, 2017

Isteri isteri Nabi Muhammad s.a.w




Manusia sekarang suka gunakan agama sebagai alasan tak kira tempat, suka memberi jawapan berunsur agama yang tak kena pada soalan seolah olah nak selamatkan diri sendiri, suka meraih populariti (kalau kat facebook, bertujuan untuk mendapatkan LIKE) dengan melazimi ayat ayat islamik di bibir, hakikatnya.....? satu gelaran untuk kelompok ni iaitu 'penunggang agama' - maafkan aku kalau istilah ni nampak negatif. haaaa jangan nak terasa sangat, eh penulisan ni bebas daripada tujuan yang negatif tau.
Entri kali ni aku hanya nak berkongsi hasil daripada pembacaan sirah Nabi (dah la sumber yang dibaca daripada google pun ada aku tebuk tebuk, rujuk pada orang yang alim pun tidak). tapi aku cuba untuk ringkaskan dengan baik, harap tak sesat lagi menyesatkan apa yang aku sampaikan ni.


 *******


Isteri isteri Nabi Muhammad adalah wanita wanita mulia yang telah berkahwin dengan Nabi Muhammad, isteri isteri baginda dikenali sebagai "Ummahatul Mukminin" yang bermaksud "ibu ibu kepada orang orang beriman". gelaran ini datang dari firman Allah di dalam al-Quran yang bermaksud:
"Nabi itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang orang yang beriman daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu mereka..." - surah Al-Ahzab ayat ke 6.


1. Siti Khadijah binti Khuwailid.

- Merupakan isteri pertama Nabi Muhammad dan antara manusia pertama yang memeluk Islam.
- Banyak kisah menceritakan bahawa sewaktu Nabi mengawini Khadijah, Nabi masih berumur 25 tahun sedangkan Khadijah sudah berumur 40 tahun. tetapi secara ringkasnya menurut Hafiz Ibn Kathir: mereka berkahwin dalam usia yang sebaya. (banyak sangat pendapat, pening aku nak fahamkan dan tulis)
- Beliau merupakan isteri Nabi Muhammad yang tidak pernah dimadukan kerana kesemua isterinya yang dimadukan adalah berlaku selepas daripada wafatnya Khadijah / Rasulullah tidak berpoligami semasa hayat Siti Khadijah.
- Nama suami pertama dan kedua Siti Khadijah, Atiq bin Abid dan Abi Halah bin Malik, kedua dua suaminya meninggal dunia. akhir sekali Siti Khadijah berkahwin dengan Rasulullah.
- 15 tahun setelah menikah dengan Khadijah, Nabi Muhammad s.a.w pun diangkat menjadi Nabi pada umur 40 tahun.
- Banyak sangat pendapat tentang umur ketika berkahwin, umur ketika wafat, siap ada perbahasan kerana perbezaan pendapat. last sekali ini yang aku ambik:

Ulama Hadis dan ahli sejarah bersetuju bahawa Saidatina Khadijah r.a. menjalani hidup sebagai isteri Rasulullah s.a.w. selama 25 tahun dan beliau r.a. meninggal dunia pada tahun ke-10 Kerasulan. Hafiz Ibn Kathir berkata; 'pendapat yang benar adalah usianya mencecah 50 tahun' telah membuktikan bahawa usia Saidatina Khadijah pada masa perkahwinannya ialah 25 tahun. Dan juga, Hafiz Ibn Kathir juga telah membuktikan bahawa ‘maklumat’ yang diterima pada hari ini (iaitu umur Khadijah r.a. 40 semasa berkahwin dengan Rasulullah s.a.w.) adalah salah dan tidak benar sama sekali. Meskipun dengan fakta yang sebegini jelas, kita masih mempercayai (dan terperangkap) dalam berita yang lebih merupakan khabar angin semata mata.


2. Saudah binti Zam’ah.

- Rasulullah kahwini Saudah selepas 3 tahun kewafatan Siti Khadijah, Saudah merupakan seorang janda tua.
- Suami pertamanya ialah al-Sakran bin Amr, Saudah dan suaminya adalah di antara mereka yang pernah berhijrah ke Habsyah atas arahan baginda Nabi Muhammad s.a.w (beliau menjadi wanita pertama berhijrah ke Habsyah atas jalan Allah).
- Apabila suaminya meninggal dunia setelah pulang dari Habsyah, maka nabi Muhammad telah mengambilnya menjadi isteri untuk memberi perlindungan kepadanya dan memberi penilaian yang tinggi kepada suaminya.
-  Apabila menjelang usia tua, baginda risau Saudah akan berasa kecewa atau sedih kerana harus menyangi isteri isteri baginda yang lain yang lebih tua dan menawarkan beliau perceraian. beliau yang tidak mahu hal begitu berkata beliau sanggup untuk menyerahkan bahagian malamnya kepada Aisyah, yang juga disayanginya, kerana dia mahu menjadi isteri baginda pada Hari Kebangkitan nanti. hal ini turut dikisahkan oleh Aisyah:
Ketika dia telah tua, dia memberikan bahagian malamnya bersama Nabi kepada Aisyah. - H.R Muslim dalam Ar-Radha',10/48(1463)
- Sepanjang hujung usianya, beliau lebih banyak beribadah dan masih menjalinkan hubungan rapat dengan Aisyah (boleh google untuk baca cerita lebih lanjut).


3. Aisyah binti Abu Bakar.

- Merupakan isteri ke 3 Nabi Muhammad s.a.w.
- Seorang perempuan bernama Kholeah Bint Hakeem menyarankan agar Nabi mengawini Aishah dengan tujuan untuk merapatkan lagi hubungan dengan keluarga Sayidina Abu Bakar.
- Pernikahan di antara Nabi Muhammad dan Aisyah diadakan di Mekah sebelum Hijrah, tetapi penikahan tersebut berlaku setelah wafatnya Khadijah dan setelah baginda berkahwin dengan Saudah. Ketika itu, Aisyah berumur - - tahun (namun ulama berselisihan pendapat mengenainya).
- Tentang umur Aisyah ketika berkahwin dengan Rasulullah ada banyak pendapat, aku tak mampu nak tulis.


4. Hafsah binti Umar.

- Merupakan puteri kepada Umar Al-Khattab
- Aku ada terjumpa beliau berusia 21 tahun ketika berkahwin dengan Nabi.
- Beliau mempunyai seorang suami tetapi suaminya telah terkorban dalam perang Badar. apabila mendapat berita mengenainya, Rasulullah saw mengambilnya sebagai isteri atas membalas jasa suaminya yang membantu baginda.
-  Beliau wafat pada bulan Syaaban tahun ke-45 Hijrah, kemudian dimakamkan di Jannatul Baqi' bersama kebanyakan isteri Rasulullah.


5. Zainab binti Khuzaimah.

- Merupakan isteri ke 5 Nabi Muhammad s.a.w.
- Beliau diterangkan berusia sekitar lewat 20an (ada yang mengatakan 29 tahun) sewaktu berkahwin dengan Nabi, walaupun ada yang berpendapat beliau berumur 48 tahun.
- Beliau dikenali dengan sifat kemurahan dan dermawan, mendapat gelaran ummu al-Masakin (ibu orang orang miskin) kerana sikap penyayang dan kelembutannya terhadap faqir miskin.
- Suaminya syahid dalam perang Uhud dan telah meninggalkan beliau dalam keadaan miskin dengan beberapa orang anak, Rasulullah menikahinya demi memuliakan suaminya yang syahid.
- Wafat kurang dari 2 tahun kemudian (ada yang mengatakan 3 bulan setelah perkahwinan tersebut), menjadikan beliau isteri baginda selepas Siti Khadijah yang wafat sebelum kewafatan Nabi Muhammad, beliau kemudiannya dikebumikan di Jannatul Baqi'.


6. Ummu Salamah Hindun binti Abu Umayyah.

- Beliau dan suami lamanya, Abu Salamah adalah antara yang terawal memeluk Islam. dikhabarkan bahawa hanya Ali, Abu Bakar dan sebilangan kecil sahaja yang memeluk Islam sebelum mereka berdua.
- Suaminya meninggal dunia akibat kecederaan teruk semasa perang Uhud.
- Berkahwin dengan Nabi ketika berusia 34 tahun (ada jugak yang kata 29 tahun).
- Ummu Salamah menjadi isteri yang paling tua di kalangan isteri isteri baginda ketika itu. beliau juga dikatakan mendapat kedudukan yang tinggi di kalangan para isteri baginda, selain khadijah dan mungkin juga Aisyah.
- Beliau merupakan isteri yang terakhir dari kalangan para isteri Rasulullah yang wafat.


7. Zainab binti Jahsy.

- Merupakan isteri kepada Zaid Ibn Harithah (perkahwinan kedua) yang merupakan anak angkat Nabi Muhammad.
- Pada awalnya Nabi Muhammad yang mengatur agar Zainab mengahwini Zaid Ibn Harithah, namun perkahwinan mereka tidak lama dan Nabi pun menerima wahyu bahawa jika Zaid dan Zainab bercerai Allah memerintahkan agar Nabi Muhammad mengahwini Zainab. (Surah Al Ahzab 33:37).
- Perkahwinannya dengan Rasulullah adalah perintah langsung daripada Allah.
- Zainab wafat (ada yang mengatakan beliau berusia 53 tahun) semasa pemerintahan Khalifah Umar bin Khattab pada musim panas tahun 641, yang menjadikan beliau isteri baginda yang pertama wafat selepas kewafatan baginda.


8. Juwairiyah binti Al-Harith.

- Ayah Juwairiyah adalah ketua puak Bani al-Mustaliq yang telah mengumpulkan bala tenteranya untuk memerangi Nabi Muhammad, namun akhirnya Juwairiyah (Barrah) dan Bani al-Mustaliq telah tewas dan menjadi tawanan Thabit bin Qais dalam Perang Al-Muraisi. ketika itu, suami Juwairiyah, Mustafa bin Safwan, telah terbunuh.
- Ayah Juwairiyah datang berjumpa Nabi Muhammad dan memberikan wang sebagai penebus anaknya. Nabi pun meminta ayah Juwairiyah agar membiarkan Juwairiah untuk memilih.
- Beliau kemudian dibebaskan oleh Rasulullah dan dinikahi baginda.
- Bapa beliau dan lelaki dari kaumnya yang dibebaskan memeluk Islam selepas itu.
- Wafat pada usia 65 tahun pada 50H dan dimakamkan bersama isteri baginda yang lain di Jannatul Baqi.

 
9. Safiyah binti Huyay.

- Safiyah ialah anak kepada Huyay seorang yahudi, ketua puak Bani Quraizah iaitu dari keturunan Nabi Harun a.s.
- Beliau mengahwini Kinanah ibn al-Rabi sewaktu usianya lebih kurang 17 tahun, namun suaminya telah dibunuh ketika Perang Khaibar (tentera Islam mengalahkan beberapa kaum yahudi).
- Dalam satu rundingan setelah dibebaskan, Safiyah telah memilih untuk menjadi isteri Nabi Muhammad.
- Beliau wafat dalam bulan Ramadhan tahun ke 50H (ada yang mengatakan 52H) kemudian dikebumikan di al Baqi'.


10. Ummu Habibah Ramlah binti Abu Sufiyan.

- Perkahwinan pertama beliau bersama Ubaidullah bin Jahsy (abg kepada Zainab binti Jahsy / Zainab yang dikahwini Nabi Muhammad).
- Mereka berdua adalah antara yang terawal memeluk Islam, untuk mengelakkan diri daripada penindasan Quraisy, mereka berdua berhijrah ke Habsyah.
- Di Habsyah beliau melahirkan anak perempuan dan dari situ beliau mendapat gelaran 'Ummu Habibah' yang bermaksud 'ibu Habibah'.
- Mereka berpisah selepas Ubaidullah memeluk agama Kristian sehinggalah Ubaidullah meninggal dunia.
- Melalui Raja al Najashi, Nabi Muhammad s.a.w meminang Ummu Habibah.
- Beliau wafat pada tahun 45 Hijrah kemudian dimakamkan di Jannatul Baqi' bersama isteri baginda yang lain.


11. Maimunah binti Al-Harith. (Aku tak jumpa sangat detail pasal Maimunah ni, so aku copy paste)

- Dia masih berumur 36 tahun ketika menikah dengan Nabi Muhammad s.a.w yang sudah berumur 60 tahun (Ada jugak aku terbaca berusia ketika 25 tahun).
- Suami pertamanya adalah Abu Rahmah Ibn Abed Alzey.
- berkahwin dengan Nabi bagi menyebarkan syiar Islam / Ketika Nabi s.a.w membuka Mekah di tahun 630 A.D, dia datang menemui Nabi s.a.w, memeluk Islam dan meminta agar Rasullullah s.a.w mengahwininya. Akibatnya, banyaklah orang Mekah merasa terdorong untuk menerima Islam dan Nabi s.a.w.


12. Mariah binti Syam’un.

- Ataupun dikenali dengan nama Maria al-Qibtiyyah.
- Hadiah daripada Raja Muqawqis.
- Satu satunya isteri yang mempunyai zuriat bersama Rasulullah selepas Siti Khadijah, anak yang diberi nama Ibrahim, akhirnya meninggal pada umur 18 bulan  (itu yang aku terbaca)
- Beliau wafat 5 tahun setelah kewafatan Nabi Muhammad.









*tambahan:

13. Raihanah binti Zaid bin Amr.

- Nama lengkapnya adalah Raihanah binti Zaid bin Amru Khunaqah bin Syam’un bin Zaid dan Bani Nadhir.
- Para perawi hadits berselisih pendapat tentang kehidupan Raihanah. Selain itu, tidak banyak riwayat yang menjelaskan isteri Rasulullah yang satu ini. Permasalahan berpusat pada data apakah Rasulullah membebaskannya (ketika Bani Quraizhah ditawan) kemudian menikahinya atau baginda hanya menjadikannya sebagai budak? Sebahagian riwayat mengatakan bahwa Raihanah termasuk salah seorang isteri baginda, namun riwayat lain mengatakan bahwa beliau tidak termasuk isteri isteri Rasulullah.




Wallahu a'lam... 
yang baik tu datangnya dari Allah, yang buruk tu datangnya dari diri aku.
nak menuntut ilmu biarlah berguru, aku ni saja nak update blog ok.

2 comments :

  1. Bagus info ini. GV baru tahu yang isu umur Siti Khadijah tu. Semoga kita semua akan ditempatkan di kalangan orang yang beriman nanti. InsyaAllah. Aamin. :)

    ReplyDelete