Wednesday, April 19, 2017

Sukat air ketika masak nasi tanpa ukuran jari




Saja aku nak kongsi cara masak nasi tanpa perlu ukur air beras guna jari manis sebab rasanya cara tu sebenarnya bukanlah cara yang agak senang bagi orang yang jarang masuk dapur. lagipun ada baiknya aku kongsi cara ni mana tahu ada abang abang yang terpaksa memasak sendiri sementara menunggu kepulangan isteri yang berpantang di kampungnya selepas bersalin.

oh ya sebelum terlupa, cara ni mak sedara aku yang ajar semenjak aku mampu tinggal bersendirian sekali sekala. lepas aku koma ni, banyak benda yang aku lupa termasuklah Cara Masak Nasi dengan Sempurna. jadi ilmu daripada mak sedara aku ni menarik untuk aku kongsikan walaupun mungkin ramaiiii yang dah tahu cara ni..


aku guna bekas ni

Mula mula perkara yang perlu diambil tahu;
Bekas apa sekalipun yang kita guna untuk tanak nasi, bekas itu juga yang digunakan untuk airnya nanti.
1 pot nasi = 1 setengah air.
1 1/2 pot nasi =1 setengah air + 4/5 air


Ok selamat mencuba, sekian.


3 comments :

  1. Oh, GV baru tahu hal ini. Lagi senang nak masak nasi nanti. Selalu GV masak nasi guna sukat jari je and kadang2x main isi je. tu kadang nasi jadi keras atau lembik tu. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi hati2 pakai cara ni pun nasi boleh jadi lembik, sy selalu masak lembik guna cara yg ditulis dlm entri ni sbb overconfident, huhu..

      Delete
    2. oh, huhu. maybe terlebih air kut atau beras kurang. hihi. xpe, kita try and error jew la nanti masak nasi. hihi.

      Delete