Followers

Monday, June 26, 2017

Takut




Assalamualaikum dan selamat hari raya aidilfitri kepada semua, seperti yang kita tahu pada hari raya kita digalakkan kunjung mengujung, dan ditakdirkan hari ini iaitu hari raya kedua kawan lelaki aku datang beraya ke rumah... bersama isterinya........ dan anak mereka berdua! mereka muda sebaya aku, tapi aku masih hidup bergelumang dengan pampers macam anak mereka yang berumur satu tahun 10 bulan yang ada bersama tu, kemudian daripada mulut mereka juga aku dengar pula cerita kawan yang agak rapat dengan aku masa di sekolah menengah telah berkahwin.
Uish semua orang dah maju ke depan, aku masih dalam keadaan macam ni, ya memang aku TAKUT. mungkin ini akibat buruk aku tak mempunyai whatsapp selama setahun setengah dan tak mempunyai facebook selama lebih kurang setahun buat masa ni, aku ketinggalan mengikuti perkembangan kawan kawan, dan yang baiknya apabila aku tak menggunakan kedua dua kecanggihan teknologi ni adalah aku tak perlu kerap rasa TAKUT dan rasa terganggu apabila melihat kejayaan / perkembangan / kemajuan yang dicapai kawan sebaya aku.


Bila aku bercerita tentang 'kerisauan aku melihat kawan kawan yang sudah berkahwin' tak bermakna aku pun nak menikah kerana rasanya bukan itu satu satunya matlamat utama dalam hidup aku buat masa ni, cuma kawan kawan yang berkahwin menjadi salah satu tanda tanda yang menunjukkan aku semakin ketinggalan dan dalam masa yang sama orang tua dalam hidup aku akan menjadi semakin tua, kemudian......... TAKUT.
Rasanya dulu dimulakan dengan gambar kawan kawan memakai jubah setelah tamat diploma yang dipost di facebook, kemudian degree, praktikal, ada yang sudah ke oversea waktu tersebut, seterusnya ada yang bertunang, ada yang berkahwin dengan caption pada gambar mereka seperti #alhamdulillah #3tahunsudahberkahwin dan sebagainya. yang terakhir aku lihat sebelum tiada whatsapp dan facebook adalah cerita anak kawan kawan aku.


Kepada kawan aku yang datang beraya tu terima kasih sentiasa ingat pada aku dan tak lupa pada persahabatan, terima kasih menyampaikan banyak berita pada aku, semoga kau bahagia bersama anak dan isteri tercinta, tahniah dan semoga dapat habiskan PhD dengan jayanya (entah sesuai ke tidak ucapan macam ni). kepada kawan kawan yang lain, gambar gambar kejayaan masing masing tak buat aku dengki dan iri hati kerana aku sendiri mengalami perkembangan baik yang terlalu banyak dan itu sudah syukur alhamdulillah. cuma gambar gambar kejayaan kalian sekalipun gambar lepas bermain futsal kurang sesuai untuk emosi aku buat masa ni. TAKUT.