Followers

Sunday, June 12, 2016

Haih, kenapa sekejap sangat?




Tamat sekolah waktu tingkatan lima dulu aku tak bawa balik result SPM yang begitu cemerlang, cukup cukup makan je. aku juga ada ditawarkan untuk sambung belajar di beberapa tempat. dengan result SPM aku tu, aku memilih untuk ke UiTM kelantan, buat diploma 3 tahun. hari pendaftaran bagi pengambilan pelajar baru sekitar minggu depannya, aku kesibukan membeli segala keperluan dan kelengkapan nak merantau ni.
Aku tiada abang kandung, yang ada hanya kakak kakak sahaja. merekalah yang menemani, membantu, dan melayan karenah aku bershopping untuk ke UiTM. kami turut sertakan sekali aktiviti bermandi manda di Ulu Yam ke dalam tentatif program kami.. mak dan ayah sibuk mencari rezeki masa tu, tapi kami seronok tetap seronok.

Perjalanan dari rumah ke Kelantan bukanlah dekat, jauh kalau nak ke sana. akhirnya hari untuk bertolak ke Kelantan pun tiba, seperti pengguna jalanraya yang lain kebanyakan mereka memilih waktu siang untuk memulakan perjalanan yang jauh, begitu juga kami. dalam perjalanan tersebut kami hampir terbabas selepas melalui satu kawasan yang agak berbukit di sebabkan nak mengelak daripada segerombolan lembu yang melintas di tengah tengah jalan, yang jadi masalah tu bila ada seekor yang lambat tercicir jauh dari kumpulan tersebut. memang cemas la, sebab ketika tu mak aku sedang memecut laju. namun perjalanan diteruskan sebab tiada perkara serius yang berlaku. yang pasti jalanraya di kawasan tu agak buruk, berombak ombak dan sebagainya. kereta dipandu dalam kategori laju walaupun kelajuannya yang terkawal. nak di jadikan cerita, jalanraya yang berlekuk lekuk dan kereta dipandu laju adalah gabungan yang menarik untuk membuatkan kenderaan kita mengalami masalah. ya, tayar kereta kami telah pancit.
Aish banyak betul halangan kami nak pergi mendaftarkan aku di UiTM ni, macam tak bagi aku pergi je kan. mujur aku dan ayahku mampu menjadi mekanik tidak bertauliah. berpeluh peluhlah di bawah terik matahari tu nak menukar tayar, nasib baik ini bukan hari pendaftaran aku sebagai pelajar. peluh pun dah macam ketika bermain futsal ni.
Disebabkan program yang menjadi tujuan utama kami ke Kelantan akan bermula esok, kami putuskan untuk tidur bermalam di homestay yang terletak tidak jauh dari UiTM. sebelum ke homestay mesti penuhkan perut, tambah tambah lagi badan berada dalam keadaan yang letih. dalam perjalanan ke homestay pun sempat lagi kami singgah di kedai tepi jalan untuk memenuhkan ruang kosong di dalam perut ni, kami makan durian! malam tu tengah tengah hujan pun bersungguh berhenti semata mata sebab ada durian. bak kata loghat kampung aku, 'sehe' berhenti makan durian.

Pagi pagi lagi aku dah kena bersiap pakai kemeja dan berseluar slack, tuck in dan siap bertali leher. fuh nasib baik malam tadi aku sempat pelajari secara ringkas daripada ayah aku cara nak ikat tali leher, entah untuk kali yang ke berapa dalam hidup aku, masih lagi lupa. setelah bersiap hasilnya aku kelihatan macam mahasiswa yang berjaya, erk. segalanya nampak baik dan berjalan lancar je pagi tu, sehinggalah masa kami bertolak dari homestay untuk ke UiTM. sesat pula pagi tu, bila tanya penduduk sekitar tu arah manakah yang patut kami tuju untuk ke destinasi, barulah kami sedar kami dah jauh menyimpang. alahai sesat pulak, ni petanda tak nak bagi aku merantau jauh ke?.

Selesai urusan pendaftaran yang mendebarkan aku tu, sehingga mampu buat tangan dan kaki aku sejuk namun tiada apa apa perkara yang buruk pun berlaku. dengan itu bermulalah kehidupan aku di negeri orang.
Kali pertama duduk jauh daripada keluarga pergi belajar (masa sekolah menengah paling jauh pun belajar di daerah lain tapi masih dalam negeri yang sama), pengalaman yang best!. di sini dah la jauh dari keluarga, sedara mara rapat aku yang di kelantan pun tiada, nasib baik ada seorang perempuan schoolmate aku dapat kampus sama aku di sini dan seorang lagi lelaki yang aku kenal, kebetulan pula sama kos dengan aku. (masa tingkatan 3 dahulu aku pindah keluar dari sebuah sekolah, dan dia pula pindah masuk sekolah tu. kira kami tak pernah belajar bersama, cuma pernah kenal sebab lepak bersama je). dua orang penting ni pun dah cukup buat menemani aku memulakan hidup di tempat baru. orentasi di mana mana tempat sepanjang hidup aku yang mesti aku lalui memang ada seronoknya, ada juga benda yang menyakitkan hati. itu tidak dinafikan. tetapi orentasi tu la permulaan buat kita mengenali kawan kawan baru, mengenali senior senior, mengenali lecturer lecturer, mengetahui selok belok kawasan tempat belajar kita, dan sebagai tambahan memberi peluang untuk pelajar lelaki mengenali akak akak senior yang sporting.





Sedar tak sedar kehidupan aku di negeri orang, kini sudah hampir ke penghujung semester pertama dah. segalanya aku harus uruskan sendiri, dari mencari barang keperluan untuk kehidupan seharian yang habis hinggalah menguruskan urusan urusan berkaitan pembelajaran aku, nak bayar itu nak bayar ini, nak beli itu ini, aku kena uruskan sendiri financial aku. nak beli handphone baru lagi, tanpa pinjaman PTPTN jawabnya terpaksa la aku ikat perut. upah bekerja selepas SPM dulu masih tidak digunakan langsung, ada lebih kurang dalam RM300. aku perlu berjimat untuk menyimpan lagi RM100. masa tu kawan kawan ramai yang guna handphone touchscreen, keinginan aku untuk memiliki handphone jenis tu bertambah kuat sebab memang dah lama aku berhajat sejak mula membantu kerja kerja di ladang selepas tamat persekolahan dulu. kini aku hanya beberapa langkah saja lagi untuk memiliki barang idaman aku tu. Membeli keperluan untuk persatuan seperti kasut putih pun menjadi masalah kepada aku. macam aku sebutkan tadi, semuanya aku perlu uruskan sendiri. sedih tiada ahli keluarga yang dapat bantu untuk belikan kasut, aku sendiri nak kena buat, dah la banyak lagi benda lain yang perlu dibuat. mujur ada schoolmate aku yang perempuan tu, kebetulan dia pun menyertai persatuan yang sama dengan aku. hah lagi mudah tujuan kami ke bandar untuk membeli benda yang sama.
Untuk permulaan hidup di Kelantan ni aku sendiri rasakan seolah olah aku sangat bergantung terhadap schoolmate aku tu, sikit sikit nak pergi bandar cari barang, selalu pergi dengan dia. lama kelamaan selepas dapat geng lelaki, aku kurang bergantung harap dengan kawan perempuan aku tu, manja betul aku ni!. lama kelamaan aku lebih selesa keluar dengan roomate aku, dia budak Gombak.

Lebih kurang lima bulan aku di sana, merata juga la aku dah teroka; pintu gong, kota bharu, wakaf che yeh (kalau tak silap situ ada pasar), jeram linang, jeram pasu dan macam macam tempat lagi, sangat menyeronokkan bila belajar jauh ni. seingat aku, aku rajin dan bersemangat untuk belajar di universiti sebab aku sukakan suasana pembelajaran di pusat pengajian. environmentnya best. aku tak perlu galas beg berkilo kilo beratnya untuk ke kelas, aku hanya perlu bawak satu fail plastik yang selalunya memang penuh isi di dalam dengan buku buku, alat tulis mana yang perlu tanpa bekas pensil besar gedabak, manakala kalkulator di dalam poket seluar. Bab bab assignment sama ada berkumpulan ataupun tidak, aku dapat jayakan dengan baik, bila ada test aku akan study, bila ada quiz aku study ikut mood, sekali sekala aku suka ponteng kelas untuk subjek yang tak best. secara keseluruhannya, pembelajaran aku di sana dalam keadaan baik agaknya. tak macam masa duduk di asrama dulu, terlalu banyak peraturan, dengan ada prep tengaharinya, itu kan masa sedap untuk tido. tetapi dalam pada aku rajin menuntut ilmu di universiti tu, aku juga rajin berjaga sehingga awal pagi bermain game, tak macam segelintir student yang lain stay up selalunya untuk study atau siapkan kerja mungkin.. Ha ini adalah kesilapan besar aku, sangat besar!..
Hampir lima bulan aku belajar di Kelantan ni, sekarang tengah final exam semester pertama. berbaki dua paper lagi untuk aku habiskan semester satu ni aku telah pun buat kejutan untuk ramai orang. keesokkan hari aku ada paper calculus, malam tu aku study subjek yang aku sendiri tak pernah lulus waktu di sekolah menengah dulu. beberapa topik di dalam addmath di sekolah menengah adalah basic di dalam calculus..yang basic tu pun aku masih lagi merangkak untuk faham, apatah lagi untuk aku kuasai. malam tu aku amalkan lagi aktiviti tidak sihat yang seperti kebiasaannya dan kali ni nasib tak menyebelahi aku, pagi tu aku pengsan. kawan kawan yang berada disamping aku pada pagi kejadian menghubungi mak aku seperti yang telah aku pesankan pada mereka seandainya apa apa terjadi pada aku.

Waktu tu merupakan pagi ahad, 2 Oktober 2011. pagi pagi lagi mak aku dikejutkan dengan menerima panggilan daripada nombor talifon aku. apabila mak aku menjawab panggilan tersebut dan bukan suara aku yang kedengaran di talifon, mak aku sudah pun dapat mengagak sesuatu yang buruk telah berlaku. menurut cerita mak dan ayah aku, dari lubang telinga dan hidung aku darah telah mula meleleh keluar. mak aku meminta kawan kawan aku yang di kolej dapatkan aku air kelapa, biasalah dalam keadaan yang panik, mana mungkin masa tu aku mampu meneguk air kelapa. dalam masa yang sama, mak aku telah pun menghubungi Hal Ehwal Pelajar bagi memaklumkan keadaan aku..

Terganggu sekejap urusan dan emosi mereka semua untuk mengambil exam calculus pada pagi itu. mak aku menghubungi H.E.P semula dan ternyata sungguh pantas tindakan yang diambil. sebelum ke dewan exam, kawan kawanku sempat membantu mengangkat aku turun dari kolej. dan sekarang aku dalam perjalanan dibawa unit kesihatn UiTM  ke hospital di daerah tu.....
ok nanti la sambung..

5 comments :

  1. pastikan kau sambung.. Aku akan terus membaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi membaca..dah sambung dah

      Delete
  2. GV baca balik entry lama Mr Cahaya Semulajadiku. GV hope semua dalam keadaan baik-baik sahaja. Teringat pula zaman GV masuk Uitm dulu. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman belajar mmg penuh memori..dari tadika lg,huhu.. Erk bagus GV ni, rajin membaca, rajin selongkar entri2 yg lama, sy pulak susah nk meluangkan masa dgn blog ni..

      Delete
    2. GV pun nak jadi blogger paling banyak komen kat blog Mr Cahaya. hihi. Sebab tu GV tengok balik post post lama Mr Cahaya. huhu. Betul kata Mr Cahaya. Zaman belajar mmg penuh memori sejak dr tadika lagi. GV doakan semoga Mr Cahaya sentiasa gembira dan sejahtera dunia akhirat. InsyaAllah.Aamin. :)

      Delete