Sunday, July 31, 2016

Hiburan sebelum aku memiliki gadget (BAHAGIAN 1)




Baru baru ni aku mengemas barang barang di bilik lama aku. ok la bukan satu bilik pun, cuma sebuah almari yang penuh dengan barang yang aku sayang. last sekali aku betul betul kemas sebelum sambung belajar dulu tu, rasanya pertengahan tahun 2011. koleksi pingat dan piala yang aku dapat sepanjang 11 tahun bersekolah, aku dah pun post kat fb dahulu sewaktu aku kemas cincai cincai. kali ni aku mengemas lain macam sikit, kira macam hari terakhir nak closing accaunt la (sori ntah apa aku merepek ni). kemudian terjumpa la barang mainan aku zaman dahulu kala.


Mula mula kita fokus pada gasing tu, kalau tak silap itu dipanggil gasing cina. maaflah kalau aku salah, aku pun dah lupa. yang penting tangan aku masih cekap ikat tali gasing cina tu tau. haha.. tapi aku tak try la baling gasing tu, rasanya konfem tak terpacak dan berpusing. masa sekolah rendah dulu lepas dapat beli terus main kat belakang kelas. fuh syahdu nya bila ingat balik. ( Erk lastik burung aku dah hilang! Sedihnyaaaa )
Alat permainan aku yang kedua tu ha yang penuh getah tu. ikat punya ikat punya belit, tadaa jadilah macam tu, aku namakan gunduk (bukan gundik, haram main benda tu woi). gunduk ni aku boleh cakap pengaruh daripada cerita Anak Anak Sidek, ha buku tu semuanya dah jual timbang kertas dan surat khabar lama so tak dapat nak tunjuk koleksi koleksi buku anak anak sidek yang tak seberapa ni. Berbalik pada cerita gunduk tadi, aku pun pernah acah acah jadi macam Bun lestik cicak tau. lepastu aku kumpul cicak cicak tu dalam satu plastik. bila plastik tu dah penuh, bercampur pulak dengan lendir ke darah apentah, aku start moto pegi buang kat sungai. rasanya Bun dia buang cicak tu kat parit kot. peh merasa jugak la aku benda benda macamni walau tak seberapa.
Seterusnya tutup botol tu atau orang panggil tudung oren atau macam macam nama lain lagi yang aku pun tak tau. ha kat sekolah rendah aku dulu kami guna nama CEPER, ni pun sejenis alat mainan yang mudah dibawa ke sekolah, sama je macam batu seremban. tapi sayangnya batu seremban takde dalam almari aku. aku tak ingat dan malas nak ingat sangat peraturan peraturan main ceper ni, cuma satu yang terlintas kat fikiran aku kalau sebut tentang permainan ceper ni, 'garip' atau 'garib'. aku hanya tau itu satu situasi yang berlaku dalam bermain ceper.
Barang yang keempat dalam gambar tu rasanya bukan lah kategori barang permainan zaman dahulu kala, tapi bagi aku papan catur tu penuh memori. tu bukan mainan aku pun, aku tolong simpankan barang mainan kakak sulong aku sebab bagi aku sampai satu ketika nanti, barang barang ni semua akan ada nilainya.

Majalah, komik, novel dan sebagainya banyak yang aku tak selongkar, sebab itu takde dalam almari yang aku perlu kemas ni. cuma sebahagian ini yang tersesat dalam kawasan aku mengemas.


aku pernah terbaca, dahulu kadang kadang orang berkenalan ikut belakang majalah majalah je. aku tak sempat merasa sebab masa zaman ni aku masih kecil lagi, aku setakat usha biodata dan gambar awek kat belakang majalah je. yang aku ingat selalu gambar posing atas motor, sebab diorang ada join kelab skuter. takpun awek bergambar tepi pasu. aduh sedihnya.


Childhood aku diteruskan lagi dengan aktiviti aktiviti yang sihat dan menyeronokkan bagi aku ketika itu.


Kereta tamiya dan kereta dash ingat? yang kena letak bateri kemudian On kan, terus bergerak. ha yang tu aku main dalam longkang sekolah, cantik je kereta tu bergerak ke kiri dan ke kanan dalam longkang kecik tu. Tapi yang di dalam gambar tu adalah kereta kawalan jauh atau cakap mulutnya kita panggil kereta control. bersusah payah aku simpan duit raya tahun tu semata mata nak beli kereta mainan tu, hish tahun tu dah la sikit je dapat duit raya!. Point yang aku nak sampaikan, baik kereta tamiya atau kereta dash, ataupun kereta kawalan jauh, penghujung hayat diorang aku akan pastikan diorang masih berjasa kat aku. biasanya aku akan bukak ambik enjin dia dan buang body kereta tu, enjin tu aku letak kat bot kayu yang aku buat. Berpusing pusing bot aku sebab takde kemudi, bukan gerak ke depan.. Haha
Magnet pun aku kumpul, seronok main benda benda ni!. wayar merah dan hitam tu dengan tempat bateri tu pulak bahan eksperimen aku. disebabkan ada kereta control dan juga tamiya tu, maka ini mendorong aku untuk cari penyelesaian kepada masalah kehabisan bateri. aku bercadang letak bateri tu, kemudian sambungkan wayar pada tempat letak bateri tu, wayar tu sambungkan pula pada kepala pengecas. konon konon aku nak cas bateri lah ni. last last terkejut badan aku sebab tersentuh sedikit diantara wayar dengan besi tempat letak bateri tu. haha pendek juga akal aku masa tu. ada juga cara lain yang diajarkan pada aku, kawan kawan aku masa tu kata jemur bateri tu kat bawah cahaya matahari, aku tak sempat nak belajar betulkah cara tu tapi aku rasa macam karut je.

Kemas almari punya kemas lagi, benda ni pula aku jumpa.


Ni satu lagi aktiviti aku masa dahulu, selalunya aku lakukan masa duduk di asrama dahulu. macam macam lirik lagu aku tulis atas kertas. lagu favourite aku lagu lagu lama, lagu retro. kertas yang dah dikonyotkan tu semua kategori lirik lagu lama. hadui membazir betul kertas kertas tu, secara tak langsung aku dah menyumbang kepada peningkatan penebangan hutan lepasni.

1 comment :

  1. GV pun suka salin lirik lagu masa zaman sekolah dulu. Then, siap hafal lirik lagu tu lagi sebab nak nyanyi bagi sama dengan lagu tu. huhu.

    ReplyDelete