Sunday, February 26, 2017

Gelombang rindu (Part 1)




~tajuk entri macam tajuk filem melayu pecah panggung pulak kan. huhu.~

Perkataan 'sejarah' yang digunakan pada hari ini adalah berasal daripada perkataan Arab iaitu 'syajaratun' yang bermaksud pohon. dari sudut lain pulak, istilah history merupakan terjemahan daripada perkataan Yunani iaitu histories yang bermaksud satu penyelidikan ataupun pengkajian. kalau mengikut pandangan aku pulak, sejarah ni benda yang lepas ataupun telah berlaku, tak pernah lagi perkara baru yang belum terjadi dan akan terjadi kita panggil dengan nama 'sejarah'. dengan sebab itu sejarah sentiasa di belakang diri kita.

Harini tiba tiba aku teringat satu perkara yang telah berlaku di masa lalu / ataupun kita panggil ia sebagai sejarah, yang aku sendiri tak pasti kewujudannya. sebagai permulaan cerita, nah baca petikan ni yang diambil daripada mesej lama;

" Mungkin ni jawapan klise. Atau just anggap perkongsian.
Tp sebelum tu akk nk tnya pmpuan yg mcmna awk cari n cun cmana awk maksudkan.
Tak pyh jwb akk, jwb dlm hati. Hee
Sbb terus terang akk ckp pmpn ni ada byk jenis. akk pun kdg2 xfhm, atau sbnrnya xperlu fhm sbb kalau dh fhm mmg dem mencarut sendiri.
Cun/cantik tp memilih dan bersebab.
Biasa2 tp demand lebih tinggi dr yg cun pun ada. Mcm2 lah
Tgk nisbah lelaki n pmpn. pmpn lebih byk drpd llaki. Sbb itu la pmpn berebut2 berusaha utk cantik. Dan kbykannya, cantik cuma modal utk dptkan lelaki yang stabil ekonomi x kisah pun hensem ke dok.
Sebenarnyalah kannn.. Sbb tu pmpn cun smua jarang2 single. 


. . . . . .
. . . . . . (panjang sangat isi kandungannya, so kena tapis) . . . . . . .
. . . . . .

Jd jgn risau x ada psgn. Belum tentu psgn kita akan ada masa kita susah.
Ada org 16 tahun dh kawin
Ada org 16 tahun dah meninggal.
Jd betullah jodoh maut itu bukan blh kita sendiri tetapkan. Asalkan ada usaha, in sha Allah. "







Ok nanti lah aku sambung...




3 comments :

  1. GV kagum la dengan cara penulisan Mr Cahaya. Simple dan mudah difahami. Mr Cahaya boleh wat novel Gelombang Rindu ini. hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha jangan..tak minat nk menulis ni, dah la xda idea nak tulis tentang sesuatu perkara tu, terus menulis kat blog ni pun sbb dah TERbuat blog, rasa rugi kalau nak tinggalkan blog. dan nk teruskan menulis kat blog, amat memerlukan sy berfikir.

      Delete
    2. teruskan menulis blog. GV sokong Mr Cahaya. hihi. :D

      Delete