Tuesday, October 11, 2016

Kisah Nabi Ayub a.s menghadapi ujian Allah





Assalamualaikum..

Kali ni aku nak cerita tentang kisah Nabi Ayub a.s. Salah satu nabi yang terkenal dengan kesabaran dan ketabahan menghadapi ujian Allah

Sebelum Nabi Ayub a.s. mendapat ujian yang berat terdapat malaikat yang berkata, "aku tak pernah melihat seorang manusia yang hidup di atas bumi Allah yang lebih baik daripada Ayub. dia adalah seorang mukmin sejati dan ahli ibadah yang tekun. walaupun mempunyai harta yang banyak, namun sebahagiannya digunakan untuk membantu fakir miskin. hari harinya terisi penuh dengan ibadah, sujud kepada Allah dan bersyukur atas segala nikmat yang ada". para malaikat mengakui kebenaran itu bahkan menyebut lagi beberapa sifat dan tabiat yang lain yang ada pada diri Nabi Ayub. Percakapan para malaikat yang memuji muji Nabi Ayub itu didengari oleh iblis laknatullah. iblis berasa sakit hati dan geram mendengar kata kata pujian para malaikat. mereka tak rela melihat seorang daripada anak cucu Nabi Adam menjadi seorang mukmin yang baik, ahli ibadah yang tekun dan melakukan amal soleh.

Maka iblis pun mendatangi Nabi Ayub untuk melihat sejauh mana kebenaran pujian para malaikat itu. ternyata memang benar Nabi Ayub patut mendapat segala pujian itu, siang dan malam sentiasa berada di mihrabnya untuk melakukan solat, berzikir, bertasbih dan bertahmid. iblis pun menggoda Nabi Ayub supaya asyik kepada dunia namun usahanya gagal. telinga Ayub pekak terhadap segala bisikannya dan hatinya sudah penuh dengan iman dan takwa. cinta dan taatnya kepada Allah merupakan benteng daripada serangan godaan iblis. tetapi iblis masih tak berputus asa lalu menghadap Allah untuk menghasut. ia berkata, "wahai Tuhan, sesungguhnya Ayub yang menyembah, bertasbih dan bertahmid menyebut nama-Mu, tidak berbuat demikian seikhlas dan setulus hatinya kerana cinta dan taat pada-Mu. ia melakukan semua itu kerana takut akan kehilangan semua kenikmatan duniawi yang telah Engkau kurniakan kepadanya".

Lalu Allah berfirman, "Sesungguhnya Ayub adalah seorang hamba-Ku yang sangat taat kepada-Ku, ia seorang mukmin sejati, apa yang ia lakukan untuk mendekati dirinya kepada-Ku adalah semata mata didorong oleh iman yang teguh dan taat yang bulat kepada-Ku".
Seterusnya Allah mencabar iblis supaya menggoda Nabi Ayub a.s. yang terkenal sebagai seorang yang beriman dan bertakwa. setelah itu, iblis pun mengumpulkan syaitan syaitan, pembantunya dan bersepakat untuk merosakkan akidah dan iman Nabi Ayub. caranya adalah dengan memusnahkan ladang dan harta kekayaannya sehingga ia menjadi seorang yang miskin, cerai beraikan keluarganya sehingga ia menjadi sebatang kara. Nabi Ayub juga diuji dengan penyakit kulit yang teruk dan bermacam macam penyakit yang lain sehingga baginda menjadi sangat kurus. isteri yang dikasihinya juga meninggalkannya lantaran termakan pujukan syaitan durjana.

Maka datang lah iblis itu menyamar sebagai lelaki dan mencuba untuk menggoda Nabi Ayub a.s supaya tidak berharap pada Allah. iblis berkata, "Sungguh malang nasib mu wahai Ayub, dulu kamu orang kaya sekarang kamu miskin. kasihan sekali dengan kamu".
Tapi Nabi Ayub a.s menjelaskan dengan penuh ketabahan, "Segala puji bagi Allah, Allah telah mencurah diri ku nikmat, dimana nikmat itu adalah hak milik Allah. dan saat Allah ingin kembali nikmat tersebut diambil. maka Allah layak untuk mengambil nya dan aku sangat bersyukur kepada Nya".

Pada satu saat, Allah menguji lagi ketabahan Nabi Ayub a.s. di mana baginda ditimpa ujian dengan kematian anak anaknya yang soleh, yang selama ini menyokong perjuangan baginda. anak Nabi ayub a.s kesemuanya ditakdirkan mati di dalam sebuah gempa bumi yang dahsyat.
Iblis datang lagi mengambil kesempatan terus menerus menghasut Nabi Ayub a.s, "Wahai Ayub, apa yang ada pada mu? harta benda mu telah pun hilang, anak anak kamu semua nya telah diambil kembali oleh Allah. apa yang ada pada kamu?". lalu Nabi Ayub a.s menjawab dengan penuh rendah hati, "Anak-anak itu adalah milik Allah. Dia yang menghidup kan dan Dia jua yang mematikan. segala puji bagi Allah". Nabi Ayub a.s. tidak putus asa kepada Allah walaupun telah kehilangan segala galanya, tapi baginda redha selagi tidak kehilangan cinta Allah. inilah sifat dan ciri ciri orang yang beriman kepada Allah. tidak putus asa walau apa jua sekali pun, kerana mereka tahu ujian itu adalah satu didikan langsung daripada tuhan. Allah mendidik kita melalui kesusahan, kesenangan, pujian mahupun cercaan.

Iblis tetap tidak putus asa lalu dia berjumpa dengan isteri Nabi Ayub a.s yang setia kepada suaminya, mengurus dan menjaga diri Nabi Ayub a.s , dan isterinya Rahmah telah terpedaya dengan iblis. sebelum isterinya meninggalkan Nabi Ayub, dia mengadu keluhannya kepada suaminya Nabi Ayub a.s, "Wahai suami yang ku sayangi, sampai bila kah Tuhan mu akan mengazab mu! dulu kita senang, kita dikelilingi dengan anak anak yang soleh, kita dikurniakan kesenangan harta benda, kita dipandang tinggi oleh masyarakat. kenapa kau tidak mohon saja kepada Tuhan mu wahai suami ku, agar Tuhan membebaskan kita daripada kesusahan ini". lalu Nabi Ayub a.s memberi jawapan dengan pertanyaan, "Wahai isteri yang ku sayangi, tadi kau sesali anak anak yang telah pergi, dan kau lagi sesali harta yang telah habis dan juga menyesali penyakit yang menimpa suami kamu ini. aku ingin bertanya, berapa lama tempohnya Allah memberikan kita sebuah kehidupan yang senang lenang dengan segala harta, kemewahan, anak-anak, dengan kesihatan?"

"80 Tahun" jawab Rahmah.

Nabi Ayub bertanya lagi, "wahai isteri, berapa lama kita menderita dan sengsara di muka bumi Allah ini?"

"7 tahun" jawab Rahmah.

Lalu Nabi Ayub a.s menadah munajatnya kepada Allah dengan rendah hati dalam pilu dan sedih,
"wahai Allah, aku malu untuk memohon agar Engkau bebaskan aku daripada penderitaan dan kesusahan ini. aku malu kerana nikmat yang telah Engkau berikan kepada kami selama 80 tahun, sama sekali tidak setanding dengan kesusahan yang dialami 7 tahun ini"
"ya Allah, sesungguhnya isteri ku telah dihasut syaitan, andai aku diberikan kesempatan kesembuhan oleh Allah, pasti akan aku sebat isteri ku 100 kali sebatan sebagai hukuman.
Dan untuk mu wahai isteri ku Rahmah, aku tidak akan makan dan minum lagi apa apa dari hasil tanganmu itu mulai pada saat ini! aku tidak akan meminta tolong lagi daripada kamu wahai isteri ku. tinggalkan saja diri ku menerima ketentuan daripada Allah".

Maka tinggal lah Nabi Ayub bersendirian keseorangan. Al Quran menggambarkan munajat Nabi Ayub a.s merayu merintih pada Allah. maka tinggallah Nabi Ayyub sendirian dalam kesakitan namun baginda tetap tabah dan sabar kerana yakin dan beriman bahawa Allah sentiasa bersamanya.


Firman Allah SWT maksudnya, "Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani. Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik)." (Surah al-Anbiya' ayat 83-84).


Allah lalu mewahyukan kepada Nabi Ayub a.s. supaya menghentakkan kakinya ke tanah supaya keluar air daripada tanah tersebut. air yang keluar itu hendaklah diminum dan digunakan untuk mandi agar segala penyakit yang dihidapi nya menjadi sembuh.
Sebagaimana firman Allah di dalam surah Shaad ayat 42, maksudnya "(Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya) : “Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu", (setelah ia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya) : "ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin)".

Nabi Ayub dipilih sebagai nabi dan teladan yang baik bagi hamba hamba-Nya sehingga dikenali sebagai simbol kesabaran.

1 comment :

  1. Sirah nabi yang sangat bagus Mr Cahaya. GV sudah terlupa cerita ini yang Nabi Ayub A.S. pernah ditimpa pelbagai cabaran yang sangat hebat tapi iman baginda kepada Allah SWT tetap tidak pernah luntur. Nabi Ayub sememangnya simbol kebesaran.

    ReplyDelete