Sunday, October 23, 2016

Jangan pernah jemu mendengar nasihat





Kata orang, iman manusia biasa macam kita kita ni ada turun naiknya. hmm macam tak kena pulak pembuka bicara aku ni.
Ok yang utamanya bukan nak cerita pasal iman pun, tapi nak bagitahu, aku bab nak dengar nasihat/baca kata kata penuh motivasi ataupun nak menerima teguran, kalau aku bukan dalam mood yang boleh 'duduk diam tutup mulut pasang telinga bukak hati', aku sendiri pun malas nak dengar, baca apatah lagi mencari kata kata yang dianggap baik dan positif. jadi kalau kebetulan kau tengah bersemangat mencari quote dan seumpamanya, aku nasihatkan habiskan pembacaan kau, hayati setiap baris dan hadamkan segala yang telah kau baca. jangan sia sia kan mood baik yang datang sekali sekala tu.

Satu masa dulu facebook merupakan satu satunya medium yang aku jadikan tempat mencari benda benda yang positif, kemudian aku salin ke dalam buku (dulu aku takde gadget untuk screenshot quote so kena guna cara manual) untuk dibaca pada masa akan datang ketika mood aku ingin mencari kata kata positif sebagai perangsang. antara status facebook kawan aku Muhaimin, yang bertarikh 5 disember 2013:




Kau boleh pinjam baju aku,

Aku boleh pinjam baju kau,

Tapi selesanya takkan sama.




Sama juga ujian,

Berat bagi aku, mudah bagi kau,

Manis bagi aku, pahit bagi kau,

Kerna

Tuhan uji semampunya kita.

2 comments :

  1. Berat mata yang memandang, berat lagi yang memikulnya. Stay positif Mr Cahaya. :)

    ReplyDelete